Voljela bih da moja djeca zavole namaz,
ali oni klanjaju jedan vakat, a nakon toga puno namaza izostave ili
zaborave. Ja ih nastojim savjetovati i molim Allaha da ih uputi. Kako ih
mogu ohrabriti i pomoći da zavole namaz?
Odgovor:
Hvaljen neka je Allah.
Prvo:
Nema nikakve sumnje da je namaz veoma
bitan, budući da je on temelj vjere, uzrok uspjeha i znak
bogobojaznosti. Namaz je i prva stvar za koju će insan biti pitan na
Sudnjem danu; ukoliko on bude ispravan, i ostala će djela biti, ali ako
bude krnjav, i ostala će čovjekova djela biti takva.
Nema nikakve sumnje niti da je znak
uspjeha i upute trud roditelja koji žele da dijete odgoje na islamski
način i poduče ga namazu i vjerovanju u Allaha riječju i djelom. Allah,
azze we dželle, je rekao Svom Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem,:
„Naredi čeljadi svojoj da molitvu obavljaju i istraj u tome!”Kur’an,
Ta-Ha, 132
„Tj. podstiči svoju familiju da klanjaju
i savjetuj ih da klanjaju i obavezne (farz) i dobrovoljne namaze
(nafile). Naredba da se nešto učini obuhvata i naredbu činjenja svega
onoga bez čega se ta stvar ne može sprovesti, tako da podsticanje na
namaz obuhvata i naredbu da se ukućani poduče tome šta čini namaz
ispravnim i stvarima koje ga kvare, i tome šta ga čini potpunim.”
(Tefsir Es-Sa’adi, str. 517.)
I Allah, azze we dželle, je rekao o Svom
poslaniku Ismailu, alejhi-s-selam,: „I spomeni u Knjizi Ismaila! On je
ispunjavao dato obećanje i bio poslanik, vjerovjesnik, i tražio je od
čeljadi svoje da molitvu obavljaju i da milostinju udjeljuju, i Gospodar
njegov je bio njima zadovoljan.”
I Allah, azze we dželle, savjetuje
vjernike: „O vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre
čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogi i
snažni brinuti, koji se onome što im Allah zapovjedi neće opirati, i
koji će ono što im se naredi izvršiti.” Kur’an, Et-Tahrim, 6.
„Tj. naređuj im da čine dobro i odvraćaj
ih od zlih djela, i ne zanemaruj ih kako ih ne bi Vatra progutala na
Sudnjem danu.” (Tefsir Ibn Kesir, 5/240)
Ebu Dawud (495) i Ahmed (6650) bilježe
hadis od Amra ibn Šuajba koji prenosi od svog oca, a on od svog oca koji
je rekao: „Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, je rekao:
„Savjetujte vašu djecu da klanjaju kad napune sedam godina, i udarite ih
ako ne budu obavljali namaz u desetoj godini, i razdvojite ih u
krevetima.” (Šejh Albani je hadis ocijenio kao vjerodostojan (sahih)).
Šejh Ibn Baz, rahimehullah, je rekao: „O
Allahov robe, obrati pažnju na članove svoje porodice i nemoj ih
zanemariti. Moraš se puno truditi u njihovom odgajanju. Podstiči svoje
sinove i kćeri da klanjaju s sedam godina, i udari ih ako ne klanjaju s
deset godina; lagahnim udarcem kako bi im pomogao u pokornosti Allahu i
da se naviknu da obavljaju namaz na vrijeme, te kako bi bili odani
Allahovoj vjeri i poznavali istinu, kako se navodi u vjerodostojnom
sunnetu Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem.” Medžmu’
Fetava Ibn Baz (6/46).
Drugo:
Što se tiče načina i metoda discipliniranja djece i podučavanja namazu, možemo ih sažeti u slijedeće smjernice:
- Neophodno je da djeca imaju
živi primjer u svojim roditeljima, i da vide svoga oca i majku kako
obavljaju namaz na vrijeme.
- Otac bi trebao voditi sinove s
sobom u džamiju na namaz, a majka bi trebala savjetovati kćerke da
klanjaju namaz kod kuće.
- Roditelji bi trebali
objašnjavati djeci važnost namaza i da je on stub vjere, bez kojeg nije
potpuna nečija pripadnost islamu.
- Djecu treba podsticati da
obavljaju namaz na vrijeme, napomenuvši da je Allah obećao Džennet kao
nagradu za obavljanje namaza: Ebu Dawud (425) bilježi hadis od Ubade ibn
Samita koji je rekao: „Svjedočim da sam čuo kako Allahov Poslanik,
sallallahu alejhi we sellem, kaže: „Allah, azze we dželle, je naredio
obavljanje pet dnevnih namaza: ko god ispravno uzme abdest, obavi namaze
na vrijeme, ispravno čini ruku’u i sedždu i bude skrušen, ima obećanje
od Allaha da će mu On oprostiti. A ko god ne bude tako činio, nema za
njega obećanja od Allaha; ako bude htio oprostit će mu, a ako bude htio,
kaznit će ga.” (Hadis je šejh Albani ocijenio kao vjerodostojan) Pa ko
god želi da ima takvo obećanje od Allaha, neka klanja namaz; a svako
onaj kome nije stalo do navedenog obećanja i želi sebe da izloži
Allahovoj srdžbi i kazni, neka bude nemaran prema namazu.
- Roditelji trebaju nastojati
iskoristiti svaku priliku kako bi pružili nježan i blag savjet, i
obezbjediti djeci knjige, audio i video materijal koji govori o namazu i
njegovoj važnosti.
- Roditelji trebaju podsticati
djecu da se druže s vršnjacima koji redovno obavljaju namaz, razvijajući
tako u njima pozitivne motive u natjecanju ka činjenju dobra i
klanjanju.
- Roditelji trebaju djeci pružiti
moralnu i materijalnu podršku, poput davanja poklona, izricanja riječi
pohvale i ohrabrenja, i sl.
- Roditelji trebaju nastojati
slijediti smjernice koje im je dao Poslanik, sallallahu alejhi we
sellem, u gore citiranom hadisu od Ebu Dawuda, te podsticati djecu da
klanjaju od sedme godine. Ako ne budu klanjali s deset godina, tada ih
lagano udariti, uzimajući u obzir mudrost po pitanju udaranja djece:
lagani udarci se koriste jedino ako je roditelj uvjeren da će od toga
dijete imati koristi, te biti strog i grub jedino ako to situacija
zahtjeva.
- Ukolio dijete prestane klanjati
ili bude nemarno prema namazu, tada se mogu uskratiti pažnja i
beneficije koje je dijete imalo: ovo je vrsta kazne koja je veoma
efektna.
- Roditelji trebaju mnogo doviti i
tražiti od Allaha da uputi njihovu djecu na Pravi put i da ih učini od
čestitih ljudi koji redovno obavljaju namaz. Ovo je jedan od najboljih
načina u odgoju djece, mada ga mnogi ljudi zanemaruju i potcjenjuju.
- Roditelji se nikad ne bi
trebali umoriti od podsjećanja, savjetovanja i discipliniranja, pa makar
dijete često bilo nemarno prema namazu. I roditelji nikad ne bi trebali
očajavati popitanju djece i njihove upute, jer niko ne zna kada će
nekome od koristi biti savjet ili lijepa riječ.
A Allah najbolje zna.
Nema komentara:
Objavi komentar